I 21 IF

Historien om I 21 IF

På gamla Lägret, som ligger där Hundskolan nu ligger, låg dåvarande I 28 mellan 1899-1911.

Några idrottsintresserade officerare med lägerchefen majoren Gustav Tröndberg i spetsen bildade 1906 föregångaren till I 21 IF, Kunglig Västernorrlands Idrottsförening, som den fortfarande kallas formellt. Syftet var främst att få ungdomen att åka skidor och föreningen var bland annat initiativtagare till bildandet av Ångermanlands skidlöparförbund 1913.

Verksamheten har minst sagt varierat under dessa drygt 100 år.

Utan att fördjupa sig i alla detaljer, så har så olika grenar som friidrott, boxning, ishockey, orientering mm samt naturligtvis skidåkning och skidskytte funnits på programmet.

1948 deltog regementsmusikern Tore Sten på 400m vid OS i London. Boxningen var stor på 40 och 50 talen med galor inne på regementsområdet.

Under delar av 50 talet hade I 21 IF ett hockey -lag i distriktserien, som man vann 1957. Man spöade Älgarna från Härnösand med 5-2 i finalen. Planen låg i nuvarande parken där Musik i Västernorrland nu finns och revs i början av 70-talet.

Föreningen drev under 50 och 60 talen PI-holmen, som då var motsvarigheten till Hanssons loge och arrangerade välbesökta danskvällar. Många av dåtidens stjärnor uppträdde där och Lill-Babs lär ha publikrekordet med över 2000 pers. Under vintrarna flyttades danserna in på regementsområdet

Det gav naturligtvis klirr i kassan och föreningen arrangerade eller var medarrangör till stora tävlingar som Svenska Skidspelen och SM 1962 samt 1972 på skidor

Graningeloppet tillkom i mitten av 60-talet och drevs av I 21 IF och den smått legendariske Fille Westman. Järnforan följer i huvudsak denna sträckning fortfarande.

Fille var en färgstark person som i sin krafts dagar kastade 65 m i spjut och tillhörde Sverigeeliten under slutet av 40-talet.

Flera duktiga skidåkare/ skidskyttar har tävlat för klubben.

John Idvardsson blev flerfaldig Militär Värlsdmästare på 50-talet. P-H Näsmark, klubbens nuvarande kassör, spåddes en lysande skidkarriär och nådde fina placeringar. Han var under flera år chef för idrottsplutonen och har hjälpt många skidstjärnor i början av deras karriär. Hans egen karriär fick dock avbrytas pga alla skolor.

I början av 80-talet tog skytteföreningen över skidskyttet och föreningens verksamhet gick på sparlåga. Graningeloppet fick läggas ned och det var allmänt trögt.

I mitten 80-talet tog Kjell Nilsson initiativet till en nystart med skidskytte för ungdomar .

Visst fick han stöd från regementet och de regementschefer som då vanligtvis var ordförande i föreningen, under deras korta tid här.

P-O Eriksson var den siste ordföranden som var regementschef. Han ordnade förutsättningar att bygga nuvarande skidskyttestadion, som stod klar i mitten av 90-talet. Under Bertil Mattssons ledning, utfördes arbetet och anläggningen har sedan dess varit skådeplatsen för många SM och andra stora arrangemang.

Undertecknad efterträdde P-O i mitten av 90 talet och klubben har under den tiden blivit en helt civil förening, som finansieras genom sponsorbidrag, eget arbete och bidrag från fonder och stiftelser. Efter garnisonens nedläggning 2000 har föreningen även övertagit driften och skötseln av banan men får bra hjälp av kommunen med bland annat spårarbeten.

Vid ett föreningsmöte efter garnisonsnedläggningen diskuterades namnfrågan. En flicka reste sig då upp och sa:” Det är inte ens förhandlingsbart, det ska heta I 21 IF!”

Anläggningen har rustats upp i etapper för betydande belopp. Medel har erhållits från Arvsfonden, Bygdemedel, RF´s Anläggningsstöd, Idrottslyftet,många sponsorer och mycket ideellt arbete. Den håller nu hög klass och gästas ofta av olika landslag, inte minst det svenska, vilket är glädjande

En bild

Publicerad: 2022-10-20